Ako na pôžičku: 12 rád

797

V súčasnej dobe nám bankové aj nebankové finančné subjekty ponúkajú množstvo produktov, ktoré vám pomôžu preklenúť dočasné obdobie finančnej núdze. Preto je nutné pred začatím čerpania pôžičky myslieť na všetky podmienky poskytnutia spotrebného úveru. Na čo sa máte zamerať  a čo by vám nemalo uniknúť ?

Analytik spoločnosti Home Credit nám vysvetlí na čo si dať pozor. „V súčasnosti sa scéna poskytovateľov pôžičiek začína kryštalizovať, takže klient môže prísť na to, ktorá pôžička je bezpečná a ktorá naopak nie je.  Spotrebitelia by sa mali sústrediť aj na to ako im poskytovateľ vychádza v ústrety hlavne čo sa týka komunikácie pri vybavovaní.“ Teda správanie poskytovateľa je hneď prvá fáza, pri ktorej môžete zistiť či k Vám poskytovateľ pristupuje seriózne a solídne. Ak je pravdou skôr opak mali by ste sa zamerať na iných poskytovateľov.

Zrozumiteľnosť podmienok

Časy s neprehľadnými webovými stránkami poskytovateľov pôžičiek ešte stále pretrvávajú. na niektorých z nich by ste zmluvné podmienky hľadali len veľmi ťažko. Obdoba tohto problému môže byť aj v stranovo rozsiahlych zmlúv s malými písmenkami a so zamaskovanými chytáčikmi. Mali by ste požadovať jednoznačne prehľadné podmienky s ktorými si zoberiete svoj úver.

Príplatkové služby, o ktorých sa dozviete až neskôr

Pri využití úveru Vám poskytovatelia môžu nanútiť využívanie ich účtu, ktorý dostanete „zadarmo“ aj keď ho vôbec nepotrebujete. Alebo sa vám môže stať, že znenazdajky zistíte, že si platíte aj poistenie. Niektorí bankári poistenie pretláčajú pod záštitou mylnej informácie, že poistenie je povinné zo zákona no nie je. Ak sa rozhodnete využiť od poskytovateľa aj pridruženú službu nie je na tom nič zlé, buďte si však istí, že poznáte všetky ich podmienky a nič vás neprekvapí.

Poskytovanie vašich osobných údajov

Kvôli procesu schvaľovania  si poskytovatelia pôžičiek zvyknú od vás vypýtať množstvo údajov ako napr. rodné číslo, trvalé bydlisko, občiansky preukaz, výpis účtu, atď. Získania takýchto údajov je v poriadku, dokonca je to povinnosťou pre poskytovateľa. Môže sa však stať, že poskytovateľ vás párkrát zbytočne preženie k skeneru, keďže niektoré údaje sú pre neho dostupné. Horší prípad je ak od toho istého poskytovateľa beriete ďalší úver a vypýta si od vás tie isté údaje. Zväčša sa tento krok dá považovať ako neochota poskytovateľa. Ak prejavuje takúto ochotu už pri získavaní údajov nechceme radšej vedieť ako by reagoval v prípade nejakého problému s pôžičkou.

Zamietnutie pôžičky

Samozrejmým krokom je pri schvaľovaní pôžičky overenie schopnosti splácania úveru zákazníkom. Určite sa vyskytujú prípady, kedy je pôžička zamietnutá, čo žiadateľa nepoteší navyše ak sa ani nedozvie dôvod zamietnutia. Pritom psychológia jasné hovorí, že ak je k negatívnemu postoju zahrnutý aj dôvod, človek sa s odmietnutím vyrovná lepšie. Ak poskytovateľ zašle záporné vyjadrenie o schválení úveru spolu s odôvodnením ako napr. že žiadateľ v novej práci pracuje ešte iba pár týždňov je to znak serióznej spoločnosti.

Komfort

Čo je ešte vhodné vziať do úvahy ? Aj keď si vyberiete bezpečného poskytovateľa nemusíte mať vždy vyhraté. Faktor, ktorý by ste mali okrem bezpečnosti zvážiť je aj komfort. Komfort sa dá chápať aj ako ústretovosť a komunikatívnosť poskytovateľa. Určite by nikoho nepotešili emaily a telefonáty, na ktoré nikto nereaguje.

Zmena pravidiel počas hry

Podpíšete zmluvu a čerpáte úver. Počas čerpania úveru však môžu nastať zmeny zmluvných podmienok, ktoré väčšinou nie sú v prospech klienta.

Problémy bez upozornenia

Žijeme v uponáhľanej dobe, kedy nám často unikne nejaká povinnosť. Jedným z týchto prípadov môže byť aj splátka pôžičky. Predstavte si, že v návale povinností zabudnete uhradiť splátku a tá dorazí na účet poskytovateľa čo i len o pár hodín neskôr. Úverová spoločnosť vám vyrúbe penále za omeškanie platby bez toho, aby Vás predom neupozornila, že ste jednoducho na platbu zabudli. Problémy je vždy jednoduchšie riešiť predtým ako vzniknú. Seriózny poskytovateľ pôžičky ráta s tým, že sme len ľudia a snaží sa takýmto problémom predísť.

Odstúpenie od zmluvy resp. pôžičky

Podľa zákona máte právo do 14 dní odstúpiť od zmluvy a peniaze vrátiť späť poskytovateľovi. Zákon však nijako neobmedzuje poskytovateľa pýtať si úrok za túto dobu. Takisto Vám môže naúčtovať poplatky za vybavenie pôžičky. Seriózny poskytovateľ vám úroky účtovať nebude, dokonca vám poskytne dlhšiu dobu na odstúpenie.

Ľudský kontakt

Určite uznáte, že komunikácia s telefónnym automatom a nekonečne stláčanie čísel klapiek je časovo náročné a maximálne neosobné. Kontakt s ľudským operátorom je v tomto prípade na nezaplatenie. Niektoré spoločnosti to stále nechápu a nútia vás s dokumentami utekať na najbližšie pobočky bez toho, aby vám poskytli možnosť zaslania dokumentov elektronicky.

Poistenie ako doplnkový balík

Myslite na všetky prípady a scenáre, ktoré sa môžu počas splácania úveru pritrafiť. Priplatíte si pár eur na poistenie, to všetko je v poriadku, takto väčšinou rozmýšľajú zodpovední ľudia. Pokoj v duši a kľudný spánok za to stoja. Lenže príde na lámanie chleba a vy ste si istý, že všetko sa hladko vyrieši, veď máte poistku. Môže sa stať však, že akurát váš prípad bude tvoriť výnimku, ktorá sa na poistku nevzťahuje. Preto si dôkladne preštudujte všetky podmienky.

Chcete vyriešiť svoj nedoplatok, neskoro

Nevyplatené splátky sa rozhodnete s oneskorením zaslať poskytovateľovi. No ten Vám odpovedá, že dlh bol posunutý inej spoločnosti na vymáhanie úverov. Takéto niečo všetko len skomplikuje a vás čakajú ďalšie poplatky za oneskorenie platby.

Odchod od služieb poskytovateľa pôžičky

Dohodnutie úveru zvykne byť časovo nenáročné a jednoduché. Platí to aj pre opak ak sa rozhodnete od poskytovateľa odísť ? Seriózny poskytovateľ bude vaše rozhodnutie rešpektovať a bude sa snažiť zistiť príčiny vašej nespokojnosti, môže nastať aj presný opak a to, že budete zavalený kopou papierov a byrokracie.

KOMENTOVAŤ:

Prosím vyplňte pole komentár
Vyplňte Vaše meno

Zadajte správnu hodnotu pre AntiSPAM ochranu *